Bakfietstreffen Westerlee, 17 & 18 Mei 2008

Beste bakfietsliefhebber(ster),

Het mooie weekend van 16, 17 en 18 mei nadert snel en wat ons betreft kunnen er nog wel meer mensen meedoen aan ons unieke treffen in het mooie Westerlee.

Het belooft een geweldig weekend te worden voor de liefhebber van bak- en transportfietsen.

Het weekend krijgt een sportief, cultureel en ambachtelijk karakter met o.a.:

Twee fietstochten door de omgeving van de Blauwe stad.
Een historische film met straatbeelden uit de jaren 50.
Heerlijke barbeque met na afloop een lekker steekijsje.
Ontbijt vanuit een bakkersbakfiets met ouderwetse Povvert.
Kinderfilm en jeu de boules voor de kids.
Kampvuur en gezellig kletsen.

Zoals u ziet wordt u verwend zodat het een onvergetelijk weekend wordt.
Zorg dat u erbij bent.

Meer info: meteenbakfietsopvakantie.nl.

Bakfietsweekend Westerlee

Het programma:

Vrijdag 16 mei:
Mogelijkheid om vanaf 16.00 uur te kamperen.
Bij voldoende deelname een gezellige avond met vuurkorf en gezellig kletsen onder genot van een hapje en drankje.

Zaterdag 17 mei:
08:00 uur: ontbijt met echte Groninger Povvert uit een echte bakkersbakfiets.
11.00 uur: start van de toertocht door de omgeving (20 km).
15.00 uur: terug op de camping, mogelijkheid om onderdelen aan te schaffen voor uw bakfiets.
16.00 uur: film uit de oude doos.
17.00 uur: barbecue.
19.00 uur: korte rit door het dorp.
20.00 uur: gezellige avond.

Zondag 18 mei:
08.00 uur: ontbijt.
10.00 uur: tweede toertocht door de omgeving.
15.00 uur: terug op de camping (thee of koffie).
16.00 uur: einde.

De kosten die gemoeid gaan proberen we laag te houden, nl. € 20,- voor het gehele weekend per persoon, kinderen gratis, exclusief het ontbijt.
Het ontbijt kost per keer á 5,- (alleen voor de volwassenen).
Graag doormailen het aantal personen en of je het hele weekend meedoet of een deel ervan.

Alvast tot ziens namens Wim en Gerda Koning,

Hoofdweg 197
9678 PL Westerlee
Tel. 059-7413621
Mob. 06-25262586

Bakkiefietsen in het Westland

Bakkie Westland organiseert een toertocht door het Westland. Per (Sparta Pick Up) transportfiets worden tuinbouwbedrijven aangedaan. Het ‘bakkie’ op de voordrager wordt met producten van de bezochte bedrijven gevuld.

Bakkie Westland

Een leuke manier om met de bedrijven kennis te maken. En daarbij een kans verse groente en fruit te verzamelen. Bakkie Westland beschikt over een ‘kookschuur’ waar een maaltijd bereid kan worden. Maar gewoon meenemen kan natuurlijk ook.

Meer informatie: www.bakkiefietsen.nl.

Bak- en transportfietsspektakel Lith 2005

Het is een jaarlijks evenement, de laatste bak- en transportfietsenrace. Het spektakel vindt de laatste zondag van augustus plaats in het Brabantse Lith.

De volgende categorieën:

  • Jeugd transportfietsen (t/m 16 jaar)
  • Dames transportfietsen (vanaf 16 jaar)
  • Heren transportfietsen (vanaf 16 jaar)
  • Racebakfietsen
  • Originele bakfietsen

Contactpersoon: Cor van Sonsbeek.

Een impressie:

Transportfietsenrace start

Transportfietsenrace

Transportfietsenrace

Transportfietsenrace

Transportfietsenrace

FTC Emmen op bakfietsenrace

Hier een foto van de slagersjongens van de FTC Emmen, bekend van de Elfstedentocht.
De wedstrijd ’s morgens bestond uit een tocht van 50 km en ’s middags korte afstanden. Emmen eindigde op de 6e plaats in dit NK.

We zijn al aan het oefenen. In 2007 reizen ook wij af naar Lith!

Meer op bakfietsenrace.nl.

10e Elfstedentocht 2005 per transportfiets

Hierbij de foto’s van de Friese Elfsteden Rijwieltocht 2005, verreden met de Gazelle transportfiets van 1949. Gewicht zonder bagage: 36 kg.

Finish
Controlepost Dokkum.

Heb nog een nieuwe Ding-Dong bel op de kop kunnen tikken. De zadel is van het merk Tabor (Portugal) en zat eigenlijk wel goed: heb geen napijn o.i.d. Voorafgaande aan de tocht, zondagavond werd ik nog speciaal gehuldigd met een oorkonde door de FTCkindertjes.
Ben gestart in groep 1 om 5:00 uur ’s morgens, eerste stuk ging voor de wind en was vrij gemakkelijk: snelheid tussen de 20 km en 25 km per uur. Later het 2e gedeelte werd moeilijker vanaf Stavoren over de dijk met wind tegen 3 a 4 Beaufort en soms regenbuien. Tegen het einde werd het weer droog. Na de pauze in Bolsward met 2 borden macaroni, extra sportdrank (doping) aangeboden door de FTCdames, ging het verder om ongeveer 13:30 uur voor de laatste 100 km.
De laatste 80 km reed ik met Hendrik Brandsma uit Dronrijp, hij bereed ook een transportfiets, het merk wist hij niet. Zijn fiets was ook gepoedercoat en voorzien van verlichting met een nieuwe bakkersmand (had hij pas gekocht adres zoek ik nog uit).
De fiets (geen pech of lekke band) + man hebben zich uitstekend gehouden en om 19:45 uur kwamen Hendrik en ik gezamenlijk over de finish in Bolsward: totaaltijd 14.45 uur. Verder heb ik totaal 6 transportfietsers gezien, waaronder 1 dame met een nieuwe fiets van Sparta.
Totale deelnemersaantal: 16000, dat maakt het toch wel tot een aparte gebeurtenis.
We kregen veel ondersteuning onderweg als we in beeld kwamen: veel applaus, super, topper, kanjer, dat is pas knap, dat is leuk, he bakker heb je nog brood, mag ik bruine bolletjes, of een kenner: slager is het vlees nog vers, wat hebt u in het mandje zitten enz. Kregen zelfs extra appels mee in Bartlehiem, + flesje bier (DUVEL) in Hindeloopen zakje chips in Workum.
Aan de finish kregen we een enorm applaus alsof we de Tour de France hadden gewonnen. We voelden totaal geen vermoeidheid meer. Dit is toch wel even iets anders dan op een racefiets! Met genoegen nog een biertje genomen en nog even nagenoten van deze bijzondere dag.
Bij terugkomst op de camping werd ik nog in de bloemetjes gezet door de dames van onze clubleden.
Het volgend jaar weer op de transportfiets voor de elfde keer of toch maar op de racer??

Bert Wijkel

Finish
Finish na 240 km in Bolsward.

Met dank aan Bert Wijkel, ftcemmen.nl.

(De Elfstedentocht 2006 werd weer geen echte racer, maar een gerestaureerde tandem uit 1936!)